A Józsefvárosi Egyesített Bölcsődék (JEB) a Magyar Nemzeti Iroda Tempus Közalapítvány Erasmus+ 2014-2020-as időszakának a Stratégiai Partnerségek című pályázati felhívására a magyar és nemzetközi projekt partnereivel együttműködésben megnyerte a 2018. március 21. napján benyújtott 2018-1-HU01-KA201-047763 számú „I.ECEC - Intercultural Early Childhood Education and Care: Curriculum Design for Professionals" (Interkulturális kisgyermekkori oktatás és nevelés: tananyagfejlesztés szakemberek számára) című Erasmus+ Köznevelési stratégiai partnerségek pályázatot.
Erasmus+ KA2 Stratégiai Partnerségek
„I.ECEC - Intercultural Early Childhood Education and Care: Curriculum Design for Professionals" projekt
2018-1-HU01-KA201-047763
Az I.ECEC projekt általános célkitűzése, hogy hozzájáruljon a hátrányos helyzetű gyermekek inklúziójának javításához, a korai iskolaelhagyás megelőzéséhez és csökkentéséhez, a koragyermekkori nevelési-gondozási szolgáltatások (bölcsődék) minőségének és inkluzivitásának, valamint a koragyermekkori nevelők (kisgyermeknevelők) tudásának és kompetenciának a fejlesztéséhez.
A projekt egy tudásszövetség, mely a felsőoktatási intézmények és a köz- és magán fenntartású szervezetek közötti együttműködés révén valósul meg. E szervezetek megosztják egymással és fejlesztik a tudásukat, a bevált gyakorlatokat, a módszertanokat a koragyermekkori nevelési és gondozási szolgáltatások minőségének és inkluzív szemléletének javítása érdekében.
Az I.ECEC projekt konkrét célja, hogy egyetemi kurzusokra alkalmazható innovatív interkulturális korai gyermekkori nevelési modellt és tantervet dolgozzon ki.
A pályázat megvalósításának időszaka: 2018. szeptember 1. - 2021. augusztus 31. (36 hónap)
Az I.ECEC projekt partnerei:
A pályázat nyelve az angol, tekintettel a nemzetköziségre.
Szakmai program
A projekt hozzájárul a koragyermekkori szolgáltatások (ECEC) minőségének javításához és a kisgyermeknevelők szakmai profiljának megerősítéséhez, az inkluzívabb és támogatóbb nevelés-gondozás elérése érdekében. Különös figyelmet fordít a hátrányos helyzetű gyermekekre, a társadalmi kirekesztés elleni küzdelemre, a szegénységgel együtt járó esélytelenség csökkentésére és a korai iskolahagyás elleni küzdelemre.
(ECEC = Early Childhood Education and Care = koragyermekkori nevelés és gondozás)
Cél:
(A 2017-2018. évben került megvalósításra az ERASMUS + KA2 MECEC+ projekt, melynek célkitűzése volt a koragyermekkori intézményekre jellemző multikulturalitással kapcsolatos attitűd összehasonlító elemzése. A megvalósítás három országban (Olaszország, Toszkána – Magyarország, Budapest - Spanyolország, Katalónia), a készség-és kompetenciaelemzésen, a nevelők képzéseinek és tanulmányainak, a referenciarendszereknek, a szabályozásoknak az elemzésén, és a nevelési-gondozási szolgáltatások megfigyelésén keresztül zajlott.)
Az I.ECEC projekt innovatív interkulturális korai gyermekkori nevelési modellt és tantervet javasol a nevelők és az ECEC szolgáltatók számára, a nevelőket képző egyetemi kurzusokra alkalmazva annak érdekében, hogy megfeleljen a gyermekek és családjaik, valamint az ECEC szolgáltatók aktuális igényeinek Európában.
A projekt eredményei várhatóan fontos hatással lesznek mind a felsőoktatási intézmények jövőbeli oktatási programjaira, mind a koragyermekkori nevelők szakmai teljesítményére mindennapi tevékenységeikben.
Az I.ECEC projekt módszertana, tartalma:
A partnerek közötti kölcsönös tanuláson és a bevált gyakorlatok cseréjén alapul, köszönhetően a 3 partnerországban megvalósuló alábbi tevékenységnek:
A projekt eredménye: egy záró kiadvány és a szellemi termék megvalósítása.
A tervezett szellemi termék:
A szellemi termék (tanterv) tervezésében, kivitelezésében, tesztelésében, hatásvizsgálatában és validálásában résztvevők a projekt szakmai vezetői, koordinátorok, kisgyermeknevelők, a koragyermekkori nevelést-és gondozást szolgáltató partnerek munkatársai és a felsőoktatási partnerintézmények tanárai, kutatói, tananyagfejlesztői, PHD hallgatói és diákjai.
A tananyag elméletének kidolgozása az egyetemek, a gyakorlati rész kialakítása a partnerszervezetek (ECEC: JEB és ARCA) feladata. A képzésbe és a tanterv tesztelésébe bevont résztvevők a partnerszervezetek (JEB és ARCA) kisgyermeknevelői. A három partnerországból mintegy 30+50 fő szakember.
Korai iskolaelhagyás összefüggései:
A korai iskolaelhagyás csökkentése az Európa2020 stratégia alapvető célkitűzése.
Az EU-tagállamok elkötelezték magukat, hogy 2020-ig 10% alá csökkentik az oktatásból korán lemorzsolódók arányát.
Eurydice / Cedefop 2014-es jelentés a korai iskolaelhagyásról Európában:
A stratégiák, rendelkezések és intézkedések azt mutatják, hogy a hátrányos helyzetű, a társadalmi kirekesztés veszélyével küzdő diákok - mint például a migráns hátterűek, a menedékkérők/menekültek, etnikai kisebbséghez tartozók (roma), a társadalmi-gazdasági hátránnyal bírók (szegénység) -, sokkal inkább veszélyeztetettek a korai iskolaelhagyásra.
A korai iskolaelhagyásban a veszélyeztetett csoportokon túl az oktatási és képzési rendszerrel kapcsolatos releváns tényezők is jelen vannak:
Pozitív tényező lehet, hogy:
A koragyermekkori nevelésben és gondozásban való részvétel hiánya és a magas színvonalú oktatáshoz való hozzáférés nehézségei mind hatást hatással vannak a korai iskolaelhagyásra (Európai Bizottság, 2013).
Kapcsolódó cikkek: