Bölcsődébe indulok
(beszoktatási ajánlás)
A beszoktatási ajánlástól eltérni a kisgyermek és a család egységének tiszteletben tartása mellett, és a bölcsődei és az otthoni napirend összehangolásának érdekében lehet.
A beszoktatás ideje minimum két hét, ez az elegendő idő ahhoz, hogy a kisgyermek a bölcsődei napirendet megismerje és megszokja ezáltal a szeparációs szorongásainak hosszúságát megtapasztalja és az édesanyával való újratalálkozást bejósolhatónak érezze. A két hét alatt, a kisgyermeknevelő fokozatosan átveszi a beszoktató szülőtől a kisgyermekgondozását- nevelését, úgy, hogy a kisgyermek identitását, testi- szellemi- érzelmi és szociális igényeit tiszteletben tartja.
A kisgyermek biztos beszokásához körülbelül három hónap szükséges. Ez idő alatti pszichés változások jelentkezhetnek, amit megértéssel és türelemmel kell kezelni az otthoni és a bölcsődei környezetben is. Ez az első közösségbe való beilleszkedés, ami a kisgyermek további életútjára nézve is meghatározó lesz.
Új csoport esetén, mindkét kisgyermeknevelőhöz szokhat egy – egy gyermek egyszerre.
Az érkezési időt érdemes csúsztatni. Lehetőség szerint a testvéreket és az ikreket azonos kisgyermeknevelő gondozza és neveli.
- hét
- nap
Érkezés 10 óra körül. A szülő a gyermekkel a csoportban tartózkodik. Minden gondozási és nevelési feladatot az édesanya végez, a kisgyermeknevelő megfigyeli.
Az ebédet édesanya kóstolás után a gyermekének felkínálja. Az ebédeltetés után távoznak a csoportból.
- nap
Érkezés fél 10 körül. A szülő végig bent tartózkodik. A kisgyermeknevelő megfigyeli a szülő és a gyermeke interakcióit. A megfigyelés alatt tapintatosan nyit a gyermek felé.
- nap
Érkezés 9 órára. A szülő végig bent tartózkodik a csoportban. A kisgyermeknevelő kapcsolatfelvételt kezdeményez a gyermekkel. A tízórait is itt fogyasztja, amit az édesanya kínál neki. A nevelési és gondozási feladatokat a szülő végzi.
- nap
Érkezés nyolc órára. A gyermek a csoportban reggelizik. Az édesanya a csoportban tartózkodik. A reggelit az édesanya kínálja, a tízórait a kisgyermeknevelő kínálhatja. Ha a gyermek engedi, a kisgyermeknevelő tisztába teszi a szülő jelenlétében. Az ebédet is a kisgyermeknevelő kínálja, a szülő jelenlétében. Ebéd után távoznak.
- nap
Ugyanaz történik, mint az előző napon, de a szülő egy rövid időre elhagyja a gondozási egységet.
- hét
- nap
Érkezés 8 órára. Ugyanaz, mint az ötödik napon. Ebéd után megmutatja a kisgyermeknevelő a gyermek ágyát a szülő jelenlétében.
- nap
A gyermek 8 órára érkezik. Édesanya, ha a gyermek együttműködve engedi, a tízórai után távozik a csoportból. A gondozási- nevelési feladatokat a nap folyamán a kisgyermeknevelő végzi. A szülő az átadóban vár, és ha szükséges bemegy a csoportba. A kisgyermeknevelő az ágyat felkínálja a szülő jelenlétében. A gyermek eldöntheti, hogy ott alszik vagy sem.
- nap
Érkezés 8 órára. A szülő megreggelizteti a gyermeket, és utána távozik a csoportból. A nap folyamán a gondozási- nevelési feladatokat a kisgyermeknevelő végzi. A szülő ebédeltetés idejére visszajön a bölcsődébe, és az átadóban vár. A kisgyermeknevelő az ágyat felkínálja a gyermeknek.
Ha a gyermek elalszik, akkor az édesanya az átadóban megvárja, míg felébred.
Távozása esetén telefonközelben marad.
Addig maradnak, amíg a helyzet kívánja, azaz:
- az ágyát nem fogadja el és hazamegy, vagy elalszik és ébredés után távozni szeretne, - az alvás után szeretne uzsonnázni is, stb.
- nap
Érkezés 8 órára. Ugyanaz, mint a nyolcadik napon.
- nap
Érkezés nyolc órára. A kisgyermeknevelő gondoz - nevel a nap folyamán. A szülő telefonközelben marad és szükség esetén a gyermeket hazaviszi, vagy marad a bölcsődében még egy kis időt. A szülő uzsonna után hazaviszi gyermekét.
Az ajánlás átlagos beszoktatási séma. A gyermekek beszoktatási igénye ettől eltérhet.
Készítette: Vajda Krisztiánné
kisgyermeknevelő / integrált szülő- csecsemő konzulens jelölt