2019. október 9. napja disszemináció



Erasmus+ KA2 Stratégiai Partnerségek - "FINE! - Food and Nutrition In ECEC" projektről a közétkeztetésben dolgozóknak (2018-1-HU01-KA201-047760)



A Fine! projekt keretében minden résztvevő számára előírás a disszeminációs alkalmak tartása, annak érdekében, hogy a program eredményeit és azzal kapcsolatos tapasztalatokat terjesszék. 2019 október 9-én a program előírásai alapján Magyarországon megtartottuk a FINE! projekt első belső disszeminációját a projktben közvetlenül nem résztvevő kollégák bevonásával.


      


Az első rövid előadásban a Firenzei út programja került bemutatásra fotókkal.





2019 júliusában Firenzébe, a résztvevők megismerkedhettek a mediterrán étrend irányelveivel, az olasz bölcsődék gyermek-élelmezésével. A résztvevők az olasz szakácsnőkkel közösen megtervezhették egy vacsora ételsorát, együtt bevásároltak egy szupermarketben, majd a vacsora elkészítése is közös erővel történt.


Az előadásokon, konyhalátogatásokon kívül a gyermekek étkezésének megfigyelésére is volt lehetőség. Az oda járó gyerekek által kedvelt „Mit eszünk ma?” szerepjáték a budapesti Játékvár Bölcsődében is bevezetésre került.





A foglalkozáshoz szükséges eszközök:

  • - egy-egy hagyományos piros zománcos fazék, fakanalak
  • - kötény és szakácssapka a gyerekek részére
  • - fali tábla a gyerekek jeleivel, amin azt is jelzik a kisgyermeknevelők, ki lesz aznap a szakács?
  • - mágnes lapok az élelmiszer alapanyagok képeivel és
  • - egy-egy fadoboz a mágneslapok számára.

A játék menete:

A kisgyermeknevelők előkészítik a tevékenységhez szükséges eszközöket.

Kiteszik a fazekat egy kis asztalra. A fadobozból kiveszik az aznapi ebédhez szükséges élelmiszer nyersanyagok képeit, hozzátéve még néhány felesleges alapanyag kártyát is és elhelyezik ezeket a fazék mellett az asztalon.
A szükséges nyersanyagok kiválasztásához segítséget nyújt egy lista, amit az aznapi kiszabat. Ezután a kisgyermeknevelő kiválasztja a gyerekek közül a szakácsot az ültetési sorrend alapján, a jelét elhelyezi a fatáblán és megkérdezi őt, hogy szeretne-e részt venni a játékban? Ha igennel válaszol a gyermek, akkor a kisgyermeknevelő segít felvennie a kötényt és a szakácssapkát. Ha ő nem szeretne szakács lenni, akkor a soron következő gyermeket kérdezi meg a kisgyermeknevelő.
Az előkészületeket követően a kisgyermeknevelő elmondja a gyerekeknek, hogy mi lesz az aznapi ebéd és segít nekik kikeresni az előkészített kártyák közül a szükséges nyersanyagokat. A gyerekek a fazék oldalára helyezik a mágneskártyákat. Amikor mindent megtaláltak, megkezdődhet a főzés. Az étel elkészítésének sorrendjében a nyersanyagok a fazékba kerülnek. Amíg a szakács kavargatja az ételt, a kisgyermeknevelő a gyerekekkel együtt énekel, mondókát mond. Mihelyt az étel elkészült, következik a kóstolás.


A szerepjáték célja

A szerepjáték segítségével igyekszünk felkelteni a gyerekek érdeklődését a főzés, az ételek alapanyagai iránt és hogy hogyan is készül az étel? A játék sikerélményt nyújt a számukra, magabiztosabbá válnak a feladat megoldásban. Az együttes játék segíti a társas kapcsolatok kialakulását, fokozza a csoport jó hangulatát. A kisgyermek kedvet kaphat ahhoz, hogy otthon is bekapcsolódjon a konyhai munkába, így erősítheti az anya-gyermek kapcsolatát a közös tevékenység.






Budapest, 2019. október 9.